Verleiding binnenkomst en verlaten winkel

Je komt een supermarkt binnen, waar loop je vrijwel als eerste tegenaan…? Nou, weet je het al?

Groente en fruit. Waarom denk je dat supermarken dat doen? Ze willen jou een goed gevoel geven. Als je groente en fruit in je karretje legt doet dat iets met ons brein. Je geeft aan jezelf als het ware een complimentje: ‘Wat ben ik goed bezig.’ Alle paden die je daarna aflegt hebben minder gezonde producten in het schap liggen. Die je vervolgens zon al te veel na te denken in je kar legt. Waarom doen we dat eigenlijk? Bij binnenkomst ben je goed begonnen met groente en fruit, en daarna mag je van jezelf minder goede producten meenemen. De meeste mensen hebben dat proces niet in de gaten. Ze zijn zich hiervan niet bewust. De supermarkten wel, want zij weten hoe dat het werkt…

Supermarken zijn dus sterk met het geven van een goed gevoel bij binnenkomst. Er is ook een bedrijf dat een goed gevoel geeft als je de winkel verlaat: IKEA. Het bedrijf verleidt ons eerst door de hele winkel heen om leuke spulletjes te kopen. Je koopt te veel – het Action effect. Het zijn producten die je eigenlijk niet nodig hebt, maar gewoon leuk zijn om te hebben. Je koopt soms net iets te veel. Het eerste wat je ziet na de kassa. Goedkope ijsjes en hotdogs. Door de lage prijzen gaan veel mensen met een gevulde maag en toch opgewerkt naar buiten. IKEA verkoopt tegen kostprijs, maar weet heel goed dat door die investering klanten weer terugkomen.