Ik heb geen alcoholverslaving, maar een doseringsprobleem

Elke avond namen wij een lekker glaasje rode of witte wijn bij het eten. Dat vonden wij normaal en het werd uiteindelijk ook een gewoonte. 

Toen wij op een dag  gingen sporten om af te vallen besloten we om geen alcohol meer doordeweeks te drinken. Dat was effe wennen, maar uiteindelijk lukte dat wel. In het weekend ging ik los om de periodieke onthouding van maandag tot en met donderdag goed te maken. Dat slaat natuurlijk helemaal nergens op, maar dat was wel de situatie. Natuurlijk het was weekend, maar waarom zoveel in een keer?

Afvallen lukt niet zonder iets te laten. Ik drink nu nog slechts 2 glaasjes wijn in het hele weekend. Dit staat is schril contrast met het leven wat ik had in de vorige alinea. Dan kon ik op een vrijdagavond zo maar een fles wijn leegdrinken. Ik had geen alcoholverslaving, maar een doseringsprobleem. Doordeweeks niet meer drinken, betekende dat ik het in het weekend moest compenseren, maar waarom?

Gelukkig heb ik dat nu niet meer. De vraag is hoe ik deze situatie dan beheersbaar heb kunnen maken? Er is voor mij maar één antwoord mogelijk: de rem erop. Stoppen met drinken of maximaal 2 glazen in het weekend. En in het begin koste mij dat best wel moeite, maar na 2 weekenden lukte het. Heel lang geleden ben ik ook van de een op de andere dag van het roken afgekomen. Waarom ik ooit aan het roken ben begonnen? Dat weet ik op de dag van vandaag nog steeds niet. Het is gewoon smerig en ongezond.

Behalve dat de alcohol nu nog maar een zeer kleine rol speelt in mijn leven, zijn mijn vrouw en ik ook meer gezonde producten gaan eten. ’s avonds eten we nu vooral verse groentes en volkoren pasta of volkoren rijst. En geen aardappels, maar die aten we voorheen toch al sporadisch. Tussendoor eet ik snoeptomaatjes en snoekkomkommers. En natuurlijk blijf ik 3x per week sporten. Op dit moment loop ik zo goed dat het mogelijk moet zijn om 5 kilometer in 22 minuten te lopen. Dat zou voor mij een persoonlijk record betekenen.

Afvallen en toch brood blijven eten, het kan. Tip: Als je brood eet, eet dan Sportmix.

Gerelateerde berichten
25-07-2017: Bourgondisch leven na je 40e en afvallen
11-12-2014: Mijn moeder is verslaafd aan drank

Afvallen: Bakkerij ‘t Stoepje verkoopt ”Sportmik” brood

De Sportmik is een voedzaam en smaakvol brood, met 75% minder aan koolhydraten dan een tarwebrood. Ook is de Sportmik rijk aan eiwitten en vezels. Dit resulteert in een betere spijsvertering en snellere aanmaak van aminozuren.

*Dit product is vergeleken met normaal tarwebrood volgens de informatie uit de NEVO tabel.

Wist u dat:

De Sportmik met een verlaagd koolhydraatgehalte past binnen verschillende diëten zoals het Atkins dieet en het Dr. Frank dieet, welke een beperkte consumptie van koolhydraten voorschrijven.

De Sportmik is vezelrijk! Het bevat 8,7 gram vezels per 100 gram (bij een gemiddeld tarwebrood is dit 5 gram per 100 gram). Voedingsvezels zijn belangrijk voor een goede darmwerking.

De Sportmik is eiwitrijk! Het bevat maar liefst 25,8 gram eiwitten per 100gram ( bij gemiddeld tarwebrood is dit 9,8 gram per 100 gram) het brood past daarom perfect in een eiwitdieet (extra inname van eiwitten zorgen voor een eerder verzadigd gevoel).

Het voedingscentrum adviseert om koolhydraat inname in balans te houden met die van vetten en eiwitten. Een teveel, maar ook een tekort aan koolhydraten dient voorkomen te worden.

(bron:www.voedingscentrum.nl)