Bewegen zorgt voor een betere stemming

Zoek extra beweegmomenten
Je kunt er elke dag een sport van maken om meer te bewegen. Pak vaker de fiets of ga ergens lopend heen. Bijvoorbeeld naar je werk of school of als je boodschappen gaat doen. Of stap 1 of 2 haltes eerder uit de bus of tram en wandel de rest. Je kunt op je werk ook een lunchwandeling maken en de trap te nemen in plaats van de lift.
 
Kies een sport die bij je past

Je hoeft echt niet elke dag te sporten, maar als je wel wilt sporten. Kies een sport die bij je past. Het kan helpen om lid te worden van een sportvereniging. Sommige mensen vinden samen sporten leuker dan alleen. Anderen gaan liever zwemmen, schaatsen of joggen. Er zijn mogelijkheden genoeg.

Mijn ervaring
Elke ochtend sta ik om rond 5.30 uur op. Neem kort een koude douche, en daarna ga ik minimaal 20 minuten wandelen in de natuur. Tussen de middag wandel in opnieuw minimaal 20 minuten. Na elke wandeling voel ik mij ontspannen en energieker.  
 
Wat doet wandelen precies met mijn hersenen?
Wandelen heeft grote directe- en indirecte gevolgen voor de gezondheid. Voldoende beweging verhoogt namelijk de weerstand, productiviteit en creativiteit, vermindert stress en zorgt voor een betere stemming. Daarnaast stimuleert het de aanmaak van nieuwe hersencellen.
 
Wandelen werk je de pijn weg, minder kans op een depressie
Het is vooral de beweging die het 'm doet, zegt ze. 'Als je loopt, maken je hersenen dopamine aan. En die neurotransmitter werkt onder andere goed tegen depressie en pijn. Een wandeling kan dus letterlijk genezend werken voor mensen die daarmee worstelen.
 

Erik Scherder | Waarom is wandelen goed voor je brein?

Bekijk het filmpje eens hieronder.