Afvallen is een kwestie van keuzes maken

Na heel veel jaren is het mij dit jaar eindelijk gelukt om op mijn streefgewicht te komen en te blijven. Hoe heb ik dat gedaan?

In elk product uit de supermarkt zit suiker. Het maakt niet uit wat je koopt, alles wat je kunt eten…zit helaas suiker. En wat doet suiker in je lichaam? Het slaat op waardoor je dik wordt.

Het is daarom belangrijk om elk etiket met ingrediënten op de verpakking te lezen. Je kunt hierdoor keuzes maken om zo min mogelijk suiker naar binnen te krijgen. Veel dezelfde producten kunnen verschillen in suikers per gram. Neem dus het product waar zo min mogelijk suiker in zit. Elk pondje gaat immers door het mondje.

Neem bijvoorbeeld volkoren crackers in plaats van brood. Neem magere in plaats van volle yoghurt. Niet zo zeer voor het vet, maar om dat in magere yoghurt minder suiker zit. Drink alcohol (2 glazen per avond) alleen op vrij- en zaterdagavond. Eet in plaats aardappels volkoren pasta en rijst. Pak elke 2,5 uur iets tussen de normale maaltijden in. Neem kip en vis in plaats van varkensvlees.

Wat eet ik dan op een dag?
Ik begin ’s morgens met 3 volkoren crackers: twee met pindakaas zonder suiker en één met kip. Ik begin de dag ook wel eens met magere yoghurt en doe daar lijnzaad doorheen. Ik doe er ook wel eens muesli doorheen, alleen als ik zeker weet dat er geen suiker in zit. Cruesli is uit den boze.

Rond half tien neem ik een appel of een zelfgemaakte plak havermout/bananen cake, uiteraard zonder suiker. Die is wat flauwtjes, maar ik ben daar inmiddels wel aan gewend. Je kunt voor de smaak wat pure chocolade hageltjes aan toevoegen. Na een appel eet ik altijd wat ongebrande nootjes. Hiermee verlaag ik de suikerspiegel weer iets.

Tussen de middag eet ik twee boterhammen. Dit brood bevat 75% minder kooldraden. Het brood bestaat uit lijnzaad en eiwitten. De boterhammen zijn zonder boter belegd. Als je wel boter wilt gebruiken, smeer met echte boter. Een gebakken of gekookt ei is ook een prima broodbeleg.

Rond 15.00 uur eet ik nog een appel of een tweede zelfgemaakte plak cake. Als alternatief ik ook wel eens komkommer, snoep tomaten of een hele paprika.

Als ik trek krijg voor de avond maaltijd, dan eet ik nog wat ongebrande nootjes. Soms eet ik nog wel eens een derde appel. Het advies is om elke dag vijf honderd gram iets groens te eten.

Het liefst eet ik ’s avonds iets met vis en rijst. Maar een potje van gewolkte groentes gaat er bij ook altijd wel in.

Overdag drink de hele dag water en tussendoor doe ik mijn best om maximaal 3 kopjes koffie te drinken. Uiteraard zonder melk en suiker.

Verder doe ik mijn best om elke dag een half uur buiten te lopen en minimaal drie keer in de week naar de sportschool te gaan. Ik doe aan cardio en train mijn spieren aan de gewichten.

Het resultaat is dat ik het afgelopen jaar nauwelijks van gewicht ben veranderd. De uitdaging in het nieuwe jaar is om het zo vol te houden als afgelopen jaar en te kijken wat het effect straks is om een maand geen alcohol te drinken. Ik begin hiermee om 7 januari 2019.

Ik heb aan 30 dagen zonder alcohol meegedaan in 2014 (bijna 5 jaar geleden). Links